Het pad dat je neemt, is het pad dat je kiest... De dag dat je twijfelt is een dag die je verliest...

Beoefenadvies:

Het belangrijkste is een regelmatige beoefening te ontwikkelen op een vast moment van de dag, zodat het een gewoonte wordt. Als je 's ochtends mediteert, begin je zodra je wakker wordt. Maar als je 's ochtend niet mediteert betekent dit niet dat je kans voorbij is.

Mediteren kun je op elk tijdstip van de dag toepassen. Beoefen meditatie thuis, op je werk of in de natuur en het liefst dagelijks. Doe het in meerdere korte sessies, met korte pauzes. Wanneer je thuis mediteert, maak dan geen scheiding door te zeggen: ik heb mijn oefening gedaan, nu ga ik weer verder met mijn leven. Probeer in het dagelijks leven de relevantie te zien van het beoefenen. Er zijn bepaalde situaties die uitnodigen tot integratie en zo word je vanzelf geïnspireerd om te mediteren.

Wat levert meditatie op?

Meditatie is een investering in jezelf. Na een aantal weken kun je de volgende veranderingen waarnemen:
Je vermindert stress en spanning 
Je kunt je beter focussen en concentreren
Je bent meer ontspannen
Je groeit mentaal
Je zelfvertrouwen neemt toe 
Je angsten verminderen
Je bent meer in balans
Je voelt je vitaler
Je krijgt rust in je hoofd

Ademhalings technieken:

Ademhalingsoefeningen zijn een fantastische manier om angst, opwinding en stress te verminderen, terwijl ze tegelijkertijd zorgen voor ontspanning, kalmte en innerlijke vrede. Het kan wel wat oefening vergen en het verplicht je tot een bepaalde vorm van toewijding als je bepaalde resultaten wilt behalen. Toch zijn de voordelen op lange termijn zeker de moeite waard : een kalm en ontspannen lichaam en geest zijn uiteraard een betere start voor een gezond lichaam.

De ademhaling beïnvloedt erg je fysiologie en je gedachten processen, inclusief je humeur. Door eenvoudig je aandacht te richten op je ademhaling, kan je je richten op ontspanning. Als je merkt dat je begint af te dwalen naar een stressvolle situatie, probeer er dan een gewoonte van te maken om je bewust te worden van je ademhaling.

De 4-7-8 ademhaling is een aanbevolen oefening. Ze is heel simpel, neemt erg weinig tijd in beslag, vereist geen instrumenten en kan overal gedaan worden. Alhoewel je deze oefening in elke positie kan doen, is het beter om deze oefening al rechtop zittend te leren.

Plaats de punt van je tong tegen de rand van je gehemelte, juist daar waar je het begin voelt van je voorste tanden. Het uitademen gebeurt dan door je mond, de adem gaat rondom je tong. Als dit raar voelt, probeer dan je lippen een beetje puntig te tuiten.
1. Adem volledig uit door je mond en maak een Shhh- geluid.
2. Sluit je mond en adem rustig door je neus gedurende 4 tellen.
3. Hou je adem gedurende 7 tellen in.
4. Adem volledig uit door je mond en maak een shhhh- geluid gedurende 8 tellen.
5. Dit is 1 ademhaling, adem terug rustig en harhaal deze cyclus nog eens 3 keer.

Onthoudt dat je altijd rustig inademt door je neus en hoorbaar uitademt door je mond. De punt van je tong blijft altijd in dezelfde positie gedurende deze oefening. De uitademing duurt 2 keer zolang als de inademing. De tijd ( het aantal seconden) dat je besteedt aan elke fase is niet belangrijk, zolang de verhouding maar 4:7:8 is. Als je meer geoefend bent,kan je langzamer gaan ademhalen, zodat de in- en uitademing steeds dieper en dieper wordt.

Probeer dit tenminste 2 keer per dag te doen. Doe de eerste twee weken niet meer dan 4 fases per keer. Nadien kan je het uitbreiden naar 8 ademhalingen. Als je je de eerste keren wat licht in je hoofd voelt, moet je niet bezorgd zijn.
Dit gaat zeker over. Succes!

Naar boven